De grote vakantie 2012 met poesjes Vuur en Vlam gaat naar Zweden!

donderdagmiddag komen we langs de grote kranen bij Hamburg

We overnachten op een camping vlakbij Flensburg. Vrijdag gaan we over de bruggen in Denemarken, eerste de kleine Storebaelt, dan de grote Storebaelt:

We tanken nog een keer in Denemarken, en gaan dan de Oresundbrug over naar Zweden:

We rijden nog een paar uur in Zweden, en houden het bij Ljungby voor gezien, we gaan naar een camping....

Dit is wel een heel groot bos....hier moeten we wat langer blijven om alles te ontdekken!

Zaterdag een paar tochtjes in de omgeving, supermarkt en een geocache in de vorm van een Sage. We waren net op tijd terug voor het begon te regenen!

Zondag fietsen we naar een Elandenpark in Elinge. Je krijgt, na betaling van entree, een paar takken en daar mag je de twijgjes van aan de elanden voeren.

Een paar elanden blijven er lekker rustig onder, anderen voelen zich ware fotomodellen.

morgen gaan we verder naar Dalarna, Orsa om precies te zijn!

Dinsdag zijn we met de camper naar het dierenpark Grönklitt gegaan omdat het te hard regent om met de fiets te gaan.

Hier zijn maar een paar dieren, maar die hebben wel hele grote tuinen, alleen wel met hoog gaas eromheen!

wolven en luipaarden

beren in het bos en in het water

tijgers en ijsberen

Daarna zijn we nog naar de houtsnijderij van de Dalarnapaardjes gereden en hebben rondgekeken hoe alle paardjes met de hand gesneden en beschilderd worden.

Woensdag zijn we naar Sveg doorgereden, waar het gelukkig droog is zodat we een wasje konden doen!

Vanuit Sveg hadden we geen wandelroutes, alleen een paar geocaches.

Vrijdag rijden we door naar Funasdalen, een skigebied 20 km van de Noorse grens.

De poesjes kunnen hier weer de wildernis in:

En wij gaan ook de wildernis in, zaterdag met goldtour 16 naar Tevsjon, een route langs een meer, waterval en over een berg(je)

Zondag besluiten we voor goldtour nr. 5 te gaan, over de Funasberget, waarvan het skigebied te zien is vanaf de camping.

uitzicht vanaf de berg, met zowel de camping als de wandelbestemming van gisteren

en inderdaad, poncho's niet voor niets meegesjouwd, ook wel eens het gevoel dat er iets boven je hoofd hangt?

Maandagochtend rijden we 20 km oostenkijker naar Ramundsberget, een bijna verlaten skioord zo lijkt 't.
Maandagmiddag gaan we op zoek naar goldtour 3, langs de voormalige goudmijnen. Halverwege de berg op vinden we de route pas echt en vervolgen deze verder.

onderweg liggen ook nog wat vlakken met sneeuw waar we overheen kunnen.

en onderweg liggen ook nog twee geocaches, de tweede vind Hans hier:

Dinsdag gaan we voor goldtour 2, de heenweg hebben we vlot gevonden, het pad loopt omhoog langs een waterval.

maar eenmaal boven wijkt het pad toch wel erg af van de geplande route en besluiten we de oorspronkelijke route te zoeken en weer te voglen. Dat lijkt een stukje goed te gaan, maar de ondergrond wordt steeds drassiger, dus natte voeten en we zijn blij als we onderaan de berg weer een begaanbaar pad vinden.

De opluchting is zo groot, dat Hans spontaan de kleine camera op een bakje laat liggen, en daar 2,5 km later helaas pas merkt. Hans loopt weer terug, Jackie loopt 2.5 km verder alleen naar de camping. Hans vind de camera en komt een uur later bij de camper aan....een vermoeiend avontuur!

Woensdag gaan we aan de andere kant van het dal de berg op, zonder duidelijke routebeschrijving, maar we krijgen onderweg wat tips van een 'local' op een quad. Er blijkt een speciaal architectonisch hoogstandje op de berg, een restaurant wat alleen in de winter geopend is en plaats biedt aan 125 gasten.

Verder zijn er wat bergmeertjes en op de terugweg gaat ht pad langs een andere waterval.

Dit waren de wandelingen deze vakantie, morgen gaan we aan de terugreis beginnen.

Na kwartiertje al de eerste file, vrachtwagen dwars over de weg, maar ook leuke afstoppers